Home » Bez kategorii » Tunel średnicowy w Łodzi – wielka inwestycja kolejowa
dark-1866495_640

Tunel średnicowy w Łodzi – wielka inwestycja kolejowa

Założenie

Tunel średnicowy w Łodzi, ma za zadanie połączyć największe dworce kolejowe miasta, czyli dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska i dodatkowo stacją Łódź Żabieniec. Dzięki takiemu rozwiązaniu nastąpi usprawnienie systemu krajowych połączeń międzyregionalnych, zaś budowa nowych przystanków ułatwi komunikacje w samym mieście.

Plany

Zgodnie z założeniem mają powstać dwa tunele. Pierwszy z nich będzie służył zarówno pociągom Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, jak i innym przewoźnikom regionalnym i ponadregionalnym. Przystanki, które powstaną będą znajdowały się w rejonie skrzyżowań ul. Zielonej z Wólczańską i al. Kościuszki, kolejny będzie w rejonie ul. Ogrodowej, Drewnowskiej, Karskiego.
W przyszłości ma powstać druga linia, która będzie obsługiwała ruch kolei dużych prędkości „Y”. Kiedy? Jeszcze nie wiadomo.

dark-1866495_640

Realizacja

Obecnie ukończone zostały odwierty geologiczne, które nie wykazały żadnych problemów na jakie mógłby się natknąć wykonawca. Wiadomo już, że najtrudniej będzie od strony ul. Drewnowskiej, gdzie znajduje się dużo wód podziemnych. W tym miejscu są one zlokalizowane tuż pod powierzchnią gruntu.
Zostały również ukończone odwierty na skrzyżowaniu ul. Zielonej i al. Kościuszki, gdzie powstanie pierwsza stacja. Odwierty zostały wykonane na głębokości 55 m i nie pokazały żadnych problemów.
Obecnie, jak zapewniają przedstawiciele wykonawcy, wszystko idzie zgodnie z planem. Czerwiec 2019 to początek rozpoczęcia prac przy ul. Odolanowskiej zmierzających w kierunku Dworca Fabrycznego.
Prace nad budową tunelu mają pochłonąć ok. 1,7 mld złotych. Inwestycja ma być gotowa do końca 2021 roku.

Według założeń Łódź tunel ma pełnić częściowo zadania metra. Dwa przystanki, które powstaną, zapewnią dogodny przejazd do centrum, co podniesie atrakcyjność turystyczna i biznesową miasta, a mieszkańcom ułatwi codzienną komunikację. Jest to również szansa na wykorzystanie potencjał, który drzemie w nowo wybudowanym dworcu Łódź Fabryczna, a który na dzień dzisiejszy nie przyjmuje takiej ilości połączeń jaką byłby w stanie obsłużyć.